Szanowni Państwo, kontynuując cykl interdyscyplinarnych spotkań naukowych w ramach projektu Przestrzenie kultury, pragniemy zaprosić Państwa na konferencję poświęconą szeroko pojętemu fenomenowi świętości i jego wielowymiarowych realizacji – kulturowych, historycznych, ideologicznych, literackich, plastycznych, muzycznych i wszelkich innych.
Naszym celem jest pogłębiona refleksja nad świętością i jej obecnością w kulturze zarówno w ujęciu tradycyjnym, jak i nowoczesnym czy ponowoczesnym.
Jesteśmy przekonani, iż w świecie współczesnym, w którym dominuje obrazowe przedstawianie rzeczywistości,podjęcie tematu obrazu świętości, jej form, przejawów i funkcji, będzie szczególnie cenne i interesujące dla badaczy wielu dyscyplin.
Uniwersytet Im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Instytut Filologii Słowiańskiej
Muzeum Zamek Górków w Szamotułach
Obraz Świętości – Świętość w Obrazie
Szamotuły, 9 – 10 maja 2012 roku
09. maja 2012 roku
- 9.00 – 10.00 Rejestracja Uczestników Konferencji (Hall Muzeum Zamek Górków w Szamotułach ul. Wroniecka 30 )
- 10.00 Uroczyste Otwarcie Konferencji (Sala Koncertowa)
- 10.30 – 11.00 Przerwa kawowa
- 11.00 – 13.00 Obrady panelowe przewodniczy: Anna Gawarecka (Sala Koncertowa)
- Запрян Козлуджов ( P ł owdiw ) – Метаморфози на сакралността в „Хайка за вълци“ на Ивайло Петров и „Антихрист“ на Емилиян Станев
- Bogusław Zieliński (Poznań) – Narodowi święci we współczesnej literaturze serbskiej
- Wawrzyniec Popiel-Machnicki (Poznań) – „Poetycka ikona” Siergieja Jesienina w aspekcie semiotycznych koncepcji Pawła Florienskiego
- Marzanna Kuczyńska (Poznań) – Służba Paraskiewy-Petki Tyrnowskiej w rosyjskiej przeróbce z XIX wieku
- 13.15-15.00 Obiad (Bursa Szkolna ul. Obornicka 12 w Szamotułach)
Obrady w Sekcjach
09 maja 2012 roku
- 15.15-16.30
Sekcja A przewodniczy: Bogusław Zieliński (Sala Koncertowa)- Magdalena Lubańska (Warszawa) – Sensualizm w kontekście prawosławnej teologii ikony. Perspektywy dla antropologii religii
- Katarzyna Machtyl (Poznań) – Ikoniczność i znakowość obrazu uobecniającego sacrum Ikona w ujęciu semiotycznym
- Łukasz Rogowski (Poznań) – Społeczne definiowanie świętości obrazu
- Karolina Zielazek-Szeska (Poznań) – Ikony popkultury a ikony w tradycji chrześcijańskiej – próba porównania
- Przerwa kawowa 16.30-16.45
- 16.45-18.00
Sekcja A przewodniczy: Anna Skibska (Sala Koncertowa)- Dorota Molińska (Poznań) – Ołtarz św. Wincentego z Lizbony – artystyczno-historiograficzna refleksja nad kreowaniem portugalskiej mitologii narodowej
- Живко Иванов ( P ł owdiw ) – Естествената святост в цикъла „Под манастирската лоза“ от Елин Пелин
- Norbert Mojżyn (Warszawa) – Język ikony jako wyraz doświadczenia duchowego
- Natalia Długosz (Poznań) – Obraz świętości w języku bułgarskim (na materiale słownikowym)
- 15.15-16.30
Sekcja B przewodniczy: Живко Иванов (Sala Rycerska)- Tomasz Wujewski (Poznań) – Świętość ziemi w kulturach starożytnych
- Anna Grochowska (Kraków) – Świętość świecka czy chrześcijańskie sacrum ? O świętej przestrzeni Wawelskiego Wzgórza na przełomie XIX i XX wieku
- Anna Figa (Kraków) – Oblicza świętości i wymiary religijności w najnowszej prozie polskiej
- Кристина Танева (Чичикова) , Ивана Колева Петкова ( P ł owdiw ) – Етнолингвистични аспекти на съвременната рецепция на светостта (върху материал от българската литература за деца)
- Przerwa kawowa 16.30-16.45
- 16.45-18.00
Sekcja B przewodniczy: Запрян Козлуджов (Sala Rycerska)- Димитър Кръстев ( P ł owdiw ) – Развитието на поетологичните идеи в контекста на преходите между „сакрализация” и „разомагьосване” на света
- Jan A. Choroszy (Wrocław) – Modlitwa Pańska między słowem a obrazem
- Bożena Żejmo (Toruń) – Żanny Biczewskiej pieśń o rosyjskiej Golgocie
- Красимира Чакърова ( P ł owdiw ) – Типологичен анализ на императивните парадигми в българския и в полския език
- 15.15-16.30
Sekcja C przewodniczy: Natalia Długosz (Galeria w Spichlerzu)- Anna Gawarecka (Poznań) – Co kryje się za świętością obrazu? Odczytania sztuki sakralnej w romanetach Jakuba Arbesa i Jiřego Karáska ze Lvovic
- Aleksandra Pająk (Opole) – Tematyka hagiograficzna w czeskiej prozie historycznej po przełomie roku 1989
- Anna Skibska (Poznań) – Słowa profesty – „The Words of the Prophet”
- Piotr Gierowski (Kraków) – Formy świętości w twórczości Bohuslava Reynka
- Przerwa kawowa 16.30-16.45
- 16.45-18.00
Sekcja C przewodniczy: Marzanna Kuczyńska (Galeria w Spichlerzu)- Justyna Fruzińska (Łódź) – Święty grzesznik – wokół „Sedna sprawy” Grahama Greene’a
- Николай Нейчев (Płowdiw) – Словесната иконопис в Петокнижието на Ф. М. Достоевски
- Anna Kołos (Poznań) – Trójkąt jako matematyczny wzór świętości. Metafizyka konceptu według Macieja Kazimierza Sarbiewskiego
- Константин Куцаров ( P ł owdiw ) – Квалификация на детерминативните думи като части на речта
- Monika Szczot (Poznań) – Satyryczny obraz świętości w anonimowej menippei czasów saskich „Małpa-człowiek”
- 19.00 Bankiet (Kawiarnia Siedem Życzeń ul. Kościelna 15 w Szamotułach)
Obrady w Sekcjach
10 maja 2012 roku
- 9.30 – 10.45
Sekcja A przewodniczy: Bożena Żejmo (Sala Koncertowa)- Krystyna Stawecka (Supraśl) – Ikona – język świętości
- Joanna Getka (Warszawa) – „Ruska prosta mowa” jako język sacrum (na materiale osiemnastowiecznych tekstów z drukarni bazyliańskiej w Poczajowie)
- Zuzanna Krótki (Katowice) – Żywot człowieka cnotliwego, czyli o siedmiu cnotach głównych w polskiej leksyce i kulturze
- Przerwa kawowa 10.45-11.00
- 11.00-12.15
Sekcja A przewodniczy: Krystyna Pieniążek-Marković (Sala Koncertowa)- Tomasz Ewertowski (Poznań) – Madonna a Bogurodzica – napięcie między katolickimi i prawosławnymi przedstawienia Matki Bożej w kontekście poezji Lazy Kosticia
- Kalina Zahova ( Pozna ń- Sofia )– Сакрализиране и десакрализиране на близкото минало
- Dimitrina Hamze (Płowdiw) – Semiotika na sakralnoto w izkustwoto na Marek Sikora, Łukasz Rudnicki i Ralica Stoiceva
- 9.30 – 10.45
Sekcja B przewodniczy: Joanna Rękas (Sala Rycerska)- Vladimir Karadzoski (Prilep) – Sv. Gorgi vo makedonskata narodna tradicija
- Klaudyna Potakiewicz (Lublin) – Święte obrazy w tradycji ludowej
- Eli Lu č eska (Prilep ) – Svetite mo š ti vo Makedonija. Po primerot na svetijovanovata bigorska obitel
- Wojciech Marcinkowski (Kraków) – Wizerunek a relikwia w późnym średniowieczu. Kilka przykładów ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie
- Katarzyna Kraczoń (Lublin) – Gesty święte i uświęcające jako element religijności ludowej
- Przerwa kawowa 10.45-11.00
- 11.00-12.15
Sekcja B przewodniczy: Paweł Dziadul (Sala Rycerska)- Tomasz Kalniuk (Toruń) – Sacrum mitycznego zespolenia w obrazach postaci niezwykłych. Literacki motyw dziecio-starców
- Dominka Gapska (Poznań) – Caryca Milica – serbska pramatka Rachela
- Aneta Grodecka (Poznań) – Wizerunki Chrystusa z mydlaną bańką. O ambiwalencji motywu i kategorii świętości
- 9.30 – 10.45
Sekcja C przewodniczy: Lidia Wiatrowska (Galeria w Spichlerzu)- Joanna Dimke-Kamola (Poznań) – Malarz – niemy teolog. Gabriela Paleottiego Rozprawa o obrazach świętych i świeckich (1582)
- Joanna Paczos (Lublin) – Ikonografia bł. Pier Giorgia Frassatiego. Z zagadnień kształtowania się wizerunku świętego we współczesnej sztuce
- Katarzyna Skibińska (Supraśl) – Ikonostas jako granica przestrzeni sakralnej w świątyni prawosławnej
- Mirosław Kruk (Kraków) – Chrystus Pantokrator na gemmie bizantyńskiej w kościele rzymsko-katolickim w Kruszynie
- Przerwa kawowa 10.45-11.00
-
11.00-12.15
Sekcja C przewodniczy: Vladimir Karadzoski (Galeria w Spichlerzu)- Natalia Korzeniowska (Łódź) – Blask świętości. Symbolika i funkcja metalowych aplikacji na cudownych wizerunkach w świątyniach Polski, na przykładzie obrazu Zwiastowania z kościoła ponorbertańskiego w Witowie (województwo łódzkie)
- Kamila Csernak (Warszawa) – Osiem dróg, osiem stopni do świętości: wybrane przykłady obrazowania Ośmiu Błogosławieństw Ewangelicznych w sztuce polskiej i rodzimym piśmiennictwie religijnym doby nowożytnej
- Mgr Emilian Prałat (Poznań) – O benÍgna! O Regina! O Maria! – ikonologiczna dyfuzja toposów Matki Boskiej w wyobrażeniu Niepokalanego Poczęcia w kaplicy przypałacowej w Turwi
- 12.30 Zamknięcie Konferencji i Obiad (Bursa Szkolna ul. Obornicka 12 w Szamotułach )